Tuesday, August 31, 2010

Bicara Tentang Cinta... 3

“Awaklah satu-satunya cinta hati saya.”


“Kita takkan terpisah sehingga akhir hayat nanti.”

“I’ll do everything for you.”


Ungkapan-ungkapan di atas semuanya sudah tentu biasa didengari bagi pasangan yang sedang hangat dilamun cinta. Tika perasaan sedang berbunga-bunga, semuanya sanggup dilakukan untuk membahagiakan pasangan. Namun begitu, apakah yang terjadi bila perasaan mula bertukar menjadi benci dan bosan?


“Kita dah tak serasi.”

“Putuskan saje.”

“Saya dah ada yang lain.“


Dan begitulah antara kata-kata yang diucapkan bagi mereka yang sudah tidak sehaluan lagi. Bila sudah berpisah, mulalah ada yang frust menonggeng. Susut berat badan, murung, dan macam-macam lagilah. Sampai ada yang serik untuk disayangi dan menyayangi pun ada juga. Begitu hebatnya penangan bercinta ini. Ada juga orang yang bila sudah putus dengan kekasihnya akan mempersoalkan semula. ’Kenapa aku dipertemukan dengannya?’
Untuk episod kali ini, saya ingin mengetengahkan soal ’Kenapa kita dipertemukan dengan orang yang salah?’ Ada banyak sebabnya kenapa kita dipertemukan dengan orang yang salah. Antaranya dalah:
• Supaya kita dapat menjadi penilai yg baik.

• Supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.

• Supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK,KHAS UNTUK DIRI KITA.

• Supaya kita dapat mengutip pengalaman yg tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.

• Supaya kita jadi MANUSIA YG HEBAT JIWANYA.

• Supaya kita lebih faham bahawa CINTA YG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.

• Supaya kita lebih mengenali kehidupan yang TAK selamanya KEKAL.
Kepada teman-teman yang pernah kecewa, sengsara kerana cinta, cintalah Allah Yang Maha Esa dan carilah pasangan yang betul selepas silap untuk dicintai dan mencintai…

Gapailah keredhaan ALLAH… dan percayalah bahawa ALLAH Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-hambaNYA.. Janganlah sesekali meratapi segala dugaan dan ujian yang telah diberikan untuk kita. Dan percayalah bahawa setiap cubaan yang diberikan oleh ALLAH kpd kita menunjukkan bahawa ALLAH sayang kepada kita.

Perlu apa berpijak dengan kenangan lama andainya ia menyakitkan hati? Jadikanlah itu semuanya sebagai penguat diri kita untuk meneruskan kehidupan yang hanya pinjaman ini.
Semoga bertemu lagi... Salam.

3 comments:

Muhammad Hatta said...
This comment has been removed by the author.
Muhammad Hatta said...

hmm...cerita BTC 3 ni..seakan pernh brlaku pada diri saya..benda ni hnya brlaku x smpai sebulan..selepas tu..putus begitu sahaja dri prmintaan si dy.tpi bukn dsbbkn xserasi.dsbbk masih syg pda Xbf..dsbbkn itu berat badan trun..adakala sakit hati n sbgainya..

Tpksa redha..xkn brpaling lagi..

Anonymous said...

Sematkn dlm hati bhw ALLAH lebih tahu apa yang terbaik untuk kita semua....;)

Related Posts with Thumbnails