Thursday, September 16, 2010

Bila Usia di Hujung Waktu..

Salam Aidilfitri buat pembaca dan pengunjung di blog ini. Kedatangan lebaran sememangnya dinantikan oleh kebanyakan kita semua. Pelbagai ragam dapat dilihat pada 1 Syawal. Ada yang ceria dan ketawa gembira dan tak kurang juga bersedih kerana mengingatkan kehilangan orang yang tersayang.

Saat berkunjung ke rumah salah seorang nenek saudara pada 1 Sayawal kelmarin, rasa terkejut memang tak dapat disembunyikan. Tubuhnya yang dahulu berisi dan tersenyum ceria sudah berubah bentuknya. Wajahnya tiada seri, tubuhnya pula kurus kering. Tutur katanya pula kebanyakannya merapu. Pada awal perbualan, saya menyimpan senyum dan tawa kerana geli hati dengan kata-katanya bila dia diusik oleh anak-anaknya. Namun begitu, bila melihat kesungguhannya berkata itu dan ini, terdetik juga di hati saya. Apakah akan ada orang yang akan melayanku nanti bila usiaku sedemikian rupa??

Saya terus beristighfar di dalam hati. Paling menyedihkan bila nenek saudara itu bertanya kepada ibu saya "Mak kau sihat?".... Sedangkan nenek saya telah meninggal dunia 15 thun yang lepas. Bila merenung ke dalam matanya saya dapat rasakan yang dia begitu rindukan perhatian daripada anak-anak tercinta..(ceh, macam tau-tau je apa yang orang lain rasa.)

Pengajaran dan peringatan kepada saya dan adik-beradik yang lain, walau sesibuk mana pun kami nanti ibu dan ayah tetap perlu dikunjungi dan dihubungi. Sekadar berbual di telefon memang tidak memadai. Mereka tidak akan berasa puas selagi kita tidak berada di hadapan mereka.

No comments:

Related Posts with Thumbnails