Saturday, August 28, 2010

Bicara Tentang Cinta... 2

Keluar bersama dengan teman-teman untuk membeli barang keperluan sendiri membuahkan pelbagai kisah yang timbul sesama sendiri. Salah seorang teman menghampiri saya ketika saya sedang khusyuk membelek beberapa barang untuk dibeli.

"Naik juling mata aku tengok budak-budak nilah. Bulan puasa pun nak wat hal. Duduk rumah, bertadarus lagi baik daripada berkepit kat tengah alam ni." Dengusnya. 'Hm, ni mesti kes couple yg sedang berjalan2 di sana sinilah tu.' Desis hati saya.

Soal cinta memang indah bila diperkatakan. Menyayangi, diasayangi. Mencintai dan dicintai. Semuanya bisa mengasyik dan membuaikan perasaan. Dan tatkala melihat pasangan yang sedang bercengkerama tanpa segan silu di khalayak ramai ini, saya tertanya sendiri. Apakah yang mereka ingin tunjukkan sebenarnya? Adakah mereka merasakan diri mereka merupakan pasangan yang paling cocok dan bahagia? Untuk apakah kemesraan itu dipertontonkan di hadapan orang ramai?

Seperti yang pernah saya coretkan sebelum ini, CINTA merupakan fitrah setiap anak Adam dan setiap mereka itu memerlukan penyesuaian sebelum melangkah ke gerbang perkahwinan. Namun begitu, harus diingatkan kepada kaum Hawa di luar sana. Apakah kita boleh meletak sepenuh kepercayaan terhadap lelaki yang telah pun menyentuh kita sebelum tiba waktunya untuk menjaga maruah kita sepanjang kita berada di muka Bumi ini? Justeru itu, jika hendak memiliki seorang nahkoda kapal, pilihlah nahkoda yang tahu serba-serbi selok-belok untuk mengemudi sebuah bahtera dari semua sudut. Janganlah hanya memandang keduniaan sahaja.

Dan bila soal ini dibangkitkan, ada juga yang berkata dengan saya "Orang beragama pun ada yang buat hal. Ada je yang bercerai." Salah seorang teman menyampuk. "Sebab itulah, kita betulkan niat sebelum membuat suatu pekerjaan. Kalau belajar agama sekadar untuk menunjuk atau mempunyai niat yang kurang elok maka orang itu akan dapat balasannya. Tapi, tak kurang juga semua yang datang itu hanya ujian dan dugaan daripada ALLAH untuk hambaNYA. Semakin cuba kita dekati kepadaNYA, semakin kuat pula DIA mendugai kita.

Justeru itu, apa yang dapat saya simpulkan untuk coretan kali ini adalah, kriteria yang pertama dalam mencari seorang suami ataupun nahkoda bahtera yang baik  adalah keutamaan kepada yang baik agamanya. Ini diukur kepada akidahnya dan bagaimana dia beramal dengan Islam. Adakah ia menjaga solatnya, akhlaknya, dan seumpamanya. Ini adalah berdasarkan hadis ini:

Apabila orang yang kamu redha agama dan akhlaknya datang meminang, hendaklah kamu kahwinkannya. Sekiranya kamu tidak melakukannya nescaya akan timbul fitnah dan kerosakan di atas muka bumi.” (Hadis Riwayat at-Tirmizi dalam kitab nikah, daripada Abu Hatim al-Munzi)
 
Kemudiannya, hendaklah lelaki itu yang memiliki ciri-ciri kepimpinan yang baik bagi memimpin sebuah rumahtangga dan institusi kekeluargaan.


Kaum laki-laki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (laki-laki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan kerana mereka (laki-laki) telah menafkahkan sebagian dari harta mereka.” (an-Nisa’ 4: 34)

Lalu, apa lagi yang sedang bermain di dalam fikiran dan hati kita sedangkan Al-Quran dan As-Suunah yang menjadi pegangan hisup umat Islam sudah memberikan garis panduan dalam memilih seorang suami. Fikir-fikirkanlah tentang apa yang kita mahu sebenarnya. Kebahagiaan 'di sana' lebih bererti dari kebahagiaan di sini.

Wallahu a’lam… Semoga bertemu lagi untuk catatan sambungan BTC.. ;-)

3 comments:

Muhammad Hatta said...

Kisah BTC 2 ni mcm menyentuh perasaan jiwa awk je..saya minat bab BTC 2 setelah baca...Bila saya baca je..seakan sama apa yg awk alami dlm cerita BTC 2 ni.. Xsbar nk tungu sambungan BTC 3.

Comment dari saya..Muhammad Hatta

Anonymous said...

Salam arfa... post ini agk menarik untuk diperbincangkan dan dikongsikan bersama.. dan mungkin ini boleh membuahkan idea kpd awk untuk terus berkarya..salam ukhwah drpd saya. ;)

Arfa Ardiya said...

anonymous:salam ukhwah... terima kasih.;-)

Related Posts with Thumbnails