Tuesday, October 12, 2010

Aku & Dia....

Telefon bimbit yang sedari tadi berada di genggamannya dipandang kosong oleh Hani. Hatinya sudah tidak dapat menahan sabar. Sudah lebih seminggu dia menunggu khabar berita daripada seseorang. Dan dia tidak malu untuk mengakui yang separuh dirinya tidak keruan pada waktu itu. 'Bunyilah... Bunyilah.. Bunyilah bodoh.' Desis Hani dengan penuh mengharap. Namun, perasaannya hampa. Akhirnya, telefon bimbit W910i itu dicampak terus ke atas katilnya bersama keluhan yang panjang. Hani membelek wajahnya yang murung melalui cermin solek di hadapannya. 
Beberapa saat kemudian, lagu Bukan di Sini dendangan kumpulan Sofaz berkumandang dari telefon bimbit Hani. Terus sahaja dia menerpa ke arah telefonnya itu lalu butang hijaunya dipicit pantas.           "Hello." sapa Hani yang begitu teruja dengan panggilan tersebut.  Terpancar sudah keceriaan di wajahnya buat seketika. "Sihat?" Soal si pemanggil di hujung talian. "Sihat. Awak pula macam..."
"Awak, saya ada meeting ni. Nanti saya sms awak." potong si pemanggil dengan pantas. Beberapa saat kemudian, panggilan itu diputuskan. Buat kesekian kalinya, Hani mengeluh kasar. Dia kecewa lagi. Telefon bimbitnya dipandang geram. Tubuhnya terus dihempaskan ke atas katil.
"Kenapa?" Soal Wawa yang baru sahaja masuk ke bilik tersebut. Bilik yang telah dikongsi hampir setahun bersama Hani. "Entahlah, Wa. Aku rasa aku ni dah gila agaknya." jawab Hani. Wawa memandang temannya itu dengan hairan sebelum mengukirkan senyuman. "Gaduh dengan Ezul ke?" Teka Wawa. Hani tidak memberi reaksi. 
"Aku ingat kalau bercinta jarak jauh ni kuranglah masalah bergaduh. Tapi, aku tengok sama aje. Selalu sangat gunung berapi kau tu nak meletup." tukas Wawa sambil tersengih. Dia sudah pun merebahkan tubuhnya ke atas katil bujangnya. Hni pula menjeling geram kepada Wawa yang sedang memerlinya.
"Ha haha.. Very funny, Wa. Aku tengah serius ni.” Dengus Hani. Wawa mematikan sengihannya. “Kau marah pun tak guna. Now, tell me. Apa yang dah jadi sebenarnya? Ezul ke yang call tadi?” Soal Wawa ingin tahu. Anggukan kepala Hani membuatkan Wawa mengerutkan dahinya.
“Dah tu, apa masalahnya? Kau juga yang cakap kau tunggu panggilan dia. Bila dah call, kau naik angin pula.” Ujar Wawa pelik. Hani medengus lagi. pandangannya kepada Wawa begitu tajam sekali.
“Aku memang tunggu call daripada dia. Tapi, kalau call tak sampai sepuluh saat nak buat apa?” Marah Hani meluahkan isi hatinya. Wawa yang mendengarnya pula tercengang-cengang. Call tak sampai sepuluh saat? Tanya apa saje dalam masa yang sesingkat itu? Wawa memandang Hani untuk mendapat penjelasan lanjut.
Sometimes, aku rasa aku nak lepaskan semua. Aku tak nak fikirkan pasal dia lagi. Aku dah letih." Adu Hani dengan nada yang serius. Wawa yang baru ingin melelapkan matanya mengerling sekilas ke arah Hani. Macam berat sahaja masalah yang ditanggung oleh temannya itu.
“Kenapa tiba-tiba? Sebab dia call tak sampai sepuluh saat ke?” Soal Wawa yang kemudiannya tersengih. Sesaat kemudian, tubuhnya menjadi mangsa lemparan majalah oleh Hani. “Kau jangan nak buat lawak kat sini e. Ada juga yang kena ni nanti.” kata Hani separuh mengugut. Wawa pula terus ketawa sambil menggelengkan kepalanya.
“Serius bebenau. Kenapa kau nak lepaskan semua? Sebab kau tak tahan dengan Ezul ke?”
“Yup. Aku ni perempuan, Wa. Aku nakkan perhatian daripada seorang lelaki yang bergelar kekasih. Dulu dia juga yang beria cakap dia takkan abaikan aku. Tapi, sekarang apa yang jadi? Empat hari tak dengar khabar berita, dia just balas mesej aku tiga saje. Alih-alih dia dah tidur. Seminggu lebih terputus hubungan, call tak sampai sepuluh saat. Kau boleh bayangkan tak apa yang aku rasa? Hubungan apa namanya ni?” luah Hani dengan marah. Dadanya juga berombak kasar.  
Wawa yang sedari tekun mendengar menggaru sebentar telinganya sebelum mengetap perlahan bibirnya. “Cinta ni perlukan pengorbanan, Ni. Samada kau atau Ezul yang terpaksa berkorban. Once kau dah buat keputusan untuk berhubungan dengan seseorang, kau kena terima diri dia seadanya. Kau tak boleh nak expect setiap hubungan cinta ni sama. Masing-masing ada cerita yang tersendiri. Ada masa sukarnya.” Nasihat Wawa dengan panjang lebar. Inilah salah satu sebabnya dia tidak mahu terjatuh hati ataupun terjatuh cinta dengan sesiapa pun kerana dia bimbang dia tidak dapat menerima seseorang itu seadanya.
“Maksud kau?” Balas Hani kurang jelas di situ. Wawa menghela nafasnya sambil membetulkan posisinya sebelum menyambung. “Apa yang aku maksudkan, kau jatuh cinta dengan Ezul sebab peribadi dia kan?” Hani mengangguk.
“Masa kau kenal dia dulu, kau tak kisah pun kan yang dia bekerja sebagai tentera?” Hani mengangguk lagi.
“Jadi, kau kena tetapkan pendirian kau tu. Kau tak boleh nak samakan kisah cinta kau dengan kisah cinta orang lain. Ezul adalah Ezul. Dia ada komitmen kerjanya yang tersendiri. Sama juga dengan kau. Kau tak boleh nak salahkan Ezul sebab dia tak beri perhatian pada kau bila dia bertugas. Mungkin dia tak sms, tak call. Tapi, apa yang penting mendoakan kebahagiaan dan kesejahteraan orang yang kita sayangi.” Hani terdiam lama kali ini.
“Aku pun tak adalah pandai sangat dalam bab ni. Tapi, aku rasa okey juga tu bila Ezul buat macam ni.”
“Maksud kau?
“Yalah.. Tak adalah nak mesej yang jiwang-jiwang ataupun call tengah malam yang mana perbualan semuanya akan merapu. Kan lagha sebenarnya tu.” Tukas Wawa sambil menyanyi kecil. Hani terdiam lagi. Sungguh dia terasa dengan kata-kata temannya itu. Kata-kata Wawa itu memang ada benarnya. Setiap hubungan perlu dipelihara dengan baik namun dia juga manusia biasa. Manusia yang ingin diberikan perhatian.
“Istikharahlah Hani. Allah is always by your side. Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk hambaNya. Kau mohon minta petunjuk. Kalau betul Ezul tu jodoh kau, mohonlah supaya hubungan korang dipelihara daripada segala fitnah dan semoga korang disatukan dalam keadaan yang baik. Begitu juga sebaliknya.” Nasihat Wawa lagi bersama senyuman.
Thanks, Wa. Cara kau cakap macam dah berpengalaman aje dalam soal cinta ni kan.” Kata Hani. Wawa tersengih. “Aku bercakap berdasarkan pemerhatian dan pembacaan. Terpulang pada kau samada kau nak dengar ke tak.” Balas Wawa.
“Tak payah fikirkan sangat. Aku tidur dulu.” Kata Wawa sambil menarik perlahan gebarnya. Sebuah senyuman diukirkan untuk Hani sebelum dia memejamkan matanya.

Bersambung....

6 comments:

Anonymous said...

Salam Arfa... nice story... tertunggu next episode... ;-)

tukangtulisnota said...

suka!!

weh..
sok,klu ex ko nikah, jgn pergi. pedih. haha.tamat.
nnt aku cite ye.da. shh.

Arfa Ardiya said...

Anonymous:salam.. terima kasih ya sebab setia dengan blog ini. ;-)

tukangtulisnota:thanx...
ex????aku ada ex ke???haha.. sebelum dia jemput aku, aku yg jemput dia dulu untk mjlis aku nanti...haha..;p
wokey, nnti kita jumpa, ko cer ngan aku.

tukangtulisnota said...

=D
baik

Anonymous said...

salam arfa... dah lama rasanya blog ni terbiar.. tertunggu cerita seterusnya.... all the best... ;-)

fatinaini said...

Baru noticed this post.. setelah mengembara seketika di wall awk yang serba baru ni Arfa. ;-)
such a nice story.... next episode???

Related Posts with Thumbnails