Sunday, September 19, 2010

Bicara Tentang Cinta... 4


Kecewa. Menangis. Meratap. Sakit hati. Sakit dada. Jiwa pedih. Semuanya bercampur aduklah bila kasih terputus tengah di jalan. Dan bila dah jadi macam ni, barulah masing-masing nak tanya... kenapalah aku boleh terbekenan dengan dia??? Macam manalah aku boleh jatuh sayang dengan orang macam tu?? Macam yang selalu diperkatakan.. rasa cinta kasih dan sayang ni satu perasaan semulajadi dan memang naluri kita semua. Kita tak dapat nak tipu diri sendiri. Sebaik mana pun kita, pasti kita terdetik juga untuk bercinta kan?


Orang kata, kalau takut untuk diluka jangan sesekali bercinta. Once dah bercinta ni, kenalah bersiap sedia untuk tempuh segala-galanya. Hati tersentaplah. Tergurislah. Itu belum sebut lagi orang ketiga...orang kesepuluh. Semuanya bikin ribut sahaja. Huhuhu... Hati yang dikecewakan berkali-kali memang boleh buat seseorang tu mereng. Dan tak mustahil kalau dia tutup terus pintu hati dia untuk orang lain.

Macam mana pula dengan aku??? Pengalaman lalu memang mengajar diriku. Pengalaman sendiri dan teman-teman memang membuka mataku. Luka memang boleh sembuh tapi, parutnya tetap tinggal di situ sampai bila-bila.  Berkongsi cerita dengan member-member lama... memang ada yang terkesima bila mendengar kisah sedih. Tak kurang juga yang bersikap selamba bila flashback balik kisah cinta yg terputus di tengah jalan. Semuanya terpulang kpd diri kita sendiri. Tabahlah tempuh semua dugaan dan percayalah bahawa setiap yang pahit pasti ada manis di penghujungnya. Yang penting, bersabar dan berdoa.

Kepada sesiapa yang baru nak belajar bercinta atau berkasih sayang pula, kalau dah tau tak mampu nak bahagiakan seseorang tu janganlah beri harapan pada mereka. Dan for those yang takut untuk dilukai, x payahlah berkasih sayang dulu. Boleh merana badan dibuatnya. Orang yang melihat pun akan terpalit sama dengan rasa sedih tu....
 
Orang yang benar2 kenal dan beradab akan malu kepada Allah, dan cintanya hanya tertumpu pada Allah. Bila cinta pada Allah sudah penuh dalam hatinya, akan tidak ada tempat lagi untuk cinta selain dari itu. Jika hati atau cinta itu diberikan pada manusia akan dirobek-robekkannya. Tapi kalau hati yang pecah itu diberikan kepada Allah nescaya dicantum-cantumkan-Nya.
So, fikir-fikirkanlah....;-)

1 comment:

Anonymous said...

salam, saudari arfa,sy setuju dgn pendpt saudari, bg sy pula jodoh pertemuan semua dia tgn ALLAH... setiap org itu ALLAH dah jadikan berpasang2an, jd jgnlah runsing jika ad yg bertanya mengapa blm berteman sedangkan umur makin meningkat, cume 1 jawapan nya... kecintaanku kpada ALLAH masih blm cukup apatah lagi utk menyintai manusia yg blm tentu menyintai ALLAH... soal jodoh ini bkn la semudah disangka...

Related Posts with Thumbnails