Wednesday, March 2, 2011

Korean Time.

Salam semua. Annyeong-haseyo. Agak lama jari-jemariku ini tidak menari-nari di keyboard kerana ada perkara yang lebih menarik perhatianku. Sejak kembali 'berada' di rumah, terlalu banyak masa terluang yang ada untukku. Bertemu dengan salah seorang kenalan lama di kedai buku membuatkanku begitu teruja untuk mempelajari bahasa yang satu ini. Jadi, kesempatan yang ada membuatkanku mengambil insiatif untuk mempelajari B.Korea dengannya. Mahu tergeliat bibir ni nak bertutur dlm bahasa ni.

Ada juga teman-teman lain yang mengusik dengan mengatakan English yang belajar berpuluh tahun pun x dapat nak kuasai dengan baik, tapi bila b.korea bukan main cepat aje tangkap. Aku sekadar tersengih sahaja. Ada betul juga kata-kata mereka itu. Bila dah seronok, keinginan untuk melancong ke Korea kembali membuak-buak. Sebagai permulaan, aku bertanya kepadanya ungkapan-ungkapan yang biasa dituturkan dlm kehidupan seharian terutamanya bagi pasangan yang sedang dilamun cinta. Huhu. Inilah dia hasilnya..

Jeoneun dangsineul neomu bogoshipeoyo = saya rindu sangat dengan kamu.
Naneun neorel sarang hago gyeorhon hago shipeo = aku sangat mencintaimu dan ingin mengahwinimu.
Naneun neoreul bogo shipeoyo = saya rindu kamu.
Naneun neoreul miweo haeyo = saya benci kamu.
Mianhamnida = minta maaf.
Gwaenchanseumnida = tak apa/it's okey.
Wae geureoseyo = apa sebabnya.

Sudahnya, temanku itu menghadiahkan software dan beberapa buah buku yang boleh membantuku. Kesimpulannya, untuk menguasai setiap bahasa kita mestilah familiar dengan bahasa tersebut. So, mendengar lagu dan menonton korean drama merupakan hobiku yang terbaru buat masa ini. (kembali dengan hobi lama) Sekian untuk post kali ini.

Annyeonghi Kyeseyo. Ddo mannayo.
(Selamat tinggal dan jumpa lagi.)

No comments:

Related Posts with Thumbnails