Monday, August 16, 2010

Saatku alpa..

Alhamdulillah. Hari ini sudah hari yg ke-6 di bulan yang mulia ini. Hari ini entah mengapa saya begitu tidak sabar untuk pulang ke rumah sebaik sahaja jam menginjak ke 5 petang. Pada saat saya sudah mula mengemas untuk pulang, telefon di atas meja berdering nyaring. Satu keluhan terlepas dari bibir ini. Dengan rasa malas, saya menjawab panggilan tersebut. Panggilan daripada client.

'Tak ada waktu lain ke nak telefon? Time org nk balik, time tu jugalah nak call.' Hati mendongkol geram. Sepuluh minit yg pertama, saya mula panas punggung bila client tersebut bercakap sepatah demi sepatah penuh dengan kelembutan. Dihambat rasa tak sabar saya hnya mnjawab pertanyaannya dengan ala kadar sahaja. Belum habis lg dia bertanya, saya sudh memotong perckpanannya. Akhirnya, client berbangsa Tionghua itu mengur saya dgn lembut.

"Janganlah marah-marah, Mis. Ini bulan puasa ma." katanya dengan lembut. Saya pula yang rasa malu dengan teguran tersebut. Akhirya, tawa saya dan client itu kedengaran di corong telefon. Dalam hati, saya mengtuk diri sndri dgn kealpaan diri mengikut kata nafsu.

Bila nafsu menguasai diri, seringkali kita terlupa dan bertindak di luar kawalan. Itulah yg berlaku kpd saya. "As sobru minal iman."

Jihad yg paling utama adalah melawan nafsu sendiri....  Semoga diri ini akan lebih tenang dan sabar dlm menempuhi segala dugaan dan rintangan. InsyaAllah.

No comments:

Related Posts with Thumbnails